1. De kunst van het vragen stellen
Wat is een goeie vraag? Wie een antwoord wilt op deze vraag, heeft dit boek te lezen đ Willem Verhoeven schreef een erg toegankelijke publicatie over de kunst van vragen stellen. Insteek is grosso modo hoe je als coach, leidinggevende,⊠met vragen de zelfsturing en verantwoordelijkheid bij je coachee, medewerker, ⊠kan bevorderen. Laagdrempelig en vlot leesbaar basiswerk met voldoende achtergrond en meer praktische handvatten voor de âvragenkrakâ in wording. De moeite waard voor elke âveranderaarâ die curieus is naar hoe misplaatst oplossingsenthousiasme vaak is, naar de zin van twijfel en uiteraard⊠naar vragen die werken. Te weten dat oefening kunst baart. Met lezen alleen, geraak je er niet. Vragen stellen blijft een vaardigheid: het zijn de kilometers op de vragenteller die Ă©cht het verschil kunnen maken.
2. Oplossingsgerichte vragen. Handboek oplossingsgerichte gespreksvoering
Auteur Frederike Bannink is aanhanger van het solution-focused gedachtengoed. Niet verwonderlijk dus dat zij een boek schreef over oplossingsgerichte vragen. Maar liefst uit honderden voorbeelden kan je plukken. Dit is geen boek om van A tot Z te lezen. Dit is een boek om bij de hand te nemen als je het nodig hebt: telkens je een gesprek wilt (laten) voeren dat opbrengt, met diepgang, met oog voor wat werkt en met geloof in het potentieel van elke mens om zelf oplossingen te vinden. Een handig naslagwerk voor wie zelf worstelt met het formuleren van vragen die werken. Zeker ook bruikbaar voor intervisie!
3. Wie het niet weet, mag het zeggen
Harm Van der Gaag neemt je mee in zijn spreekkamer van zijn filosofische praktijk. En daar staat de vraag centraal. Want âMet een goede vraag kom je verder dan met een volmaakt antwoord.â Het meest filosofische boek in dit lijstje is verrassend praktisch. Het is best plezierig om meegenomen te worden in de praktijk van een denkwerker die eeuwenoude wijsheid (hij haalt de mosterd vooral bij Socrates) vertaalt in een eigen vorm van gespreksvoering. Door de uitgeschreven conversaties, lijkt het alsof je naast hem zit, als cliĂ«nt. Bijzonder effect. En verder is dit ook gewoon een boek met een heerlijke titel ;-).
‘De kunst van vragen in plaats van opdragen.’ Daarover gaat Humble inquiry, vertaald als Bescheiden vragen, van Edgar Schein. Hier en hier vind je prima samenvattingen/reviews voor wie graag in een oogopslag meer weet over hoe vragen stellen leidt tot productievere relaties. Philippe Vandenbroeck begint zijn recensie over Humble Inquiry als volgt: “I am getting more and more convinced that big, systemic change takes root in conscious but modest shifts in behaviour and thought. The argument developed in this short book confirms this: asking the right questions, from an authentic attitude of respect and curiosity, is the basis for building trusting relationships; trust facilitates better task-related communication and, thereby, ensures collaboration to get the job done. Humble Inquiry is particularly important given that organisations and communities find themselves drifting towards handling complex interdependent tasks that cannot be accomplished by solitary experts.” Daar ben ik het helemaal mee eens. Lees hier de review verder op Goodreads.
Het is een waardig alternatief voor het kwartiertje voorlezen: het hebben over Ă©Ă©n van de vragen uit dit kinderboek. Wat doe je het liefst als de zon schijnt? Heb je ooit iets gerepareerd? Wat wil je voor altijd bewaren? Met wie zou je best een dag willen ruilen? Schone, gekke, simpele, ontroerende vragen… je vindt ze allemaal terug in dit boekje. Plezier voor groot en klein verzekerd!
Vraag ze,
Saskia Vandeputte