Wil je graag nog overtuigd worden? Lees dan deze tien redenen om dit boek aan te schaffen.
- Je krijgt antwoorden op pertinente vragen. Name it, en je vindt er handvatten voor terug in dit boek. Qua volledigheid kan dit boek echt tellen.
- De reflectieve vragen zetten aan tot het in vraag stellen van je eigen praktijk, én van je aannames en overtuigingen.
- Er staan heerlijk heldere advance organizers in deze publicatie. Ze helpen je om te navigeren doorheen de tekst. Zo weet je wat je kan vinden, en hoe de inhouden samenhangen.
- Zoomsessies, loose parts, spiegelpraat, cognitieve flexibiliteit, sensopathisch spel, … het zijn maar enkele van de termen die aan bod komen. Wie nog denkt dat kleuteronderwijs gewoon wat spielerei is, weet wel beter na het lezen van dit boek. Kleuterleerkracht zijn is een métier. Dat maakt dit boek duidelijk. En plus: het geeft je goesting om het nòg beter te doen.
- Wat een bronnenlijst! Qua onderbouwing kan geen enkel Nederlandstalig praktijkgericht boek over kleuteronderwijs hieraan tippen. Ook de ‘Verder lezen?’ is een meerwaarde. Een onderwijsboek dat theorie en praktijk zo mooi verbindt, zo kom je ze niet vaak tegen.
- Elk hoofdstuk is op dezelfde manier opgebouwd. Dat maakt van dit boek een makkelijk leesbaar werk. Het zorgt voor een dosis herkenning en voorspelbaarheid. Je verliest geen tijd met uitzoeken wat je aan het lezen bent. Even snel scannen? Ga dan voor de samenvatting!
- Op en tussen de lijnen appelleert dit boek aan wat goed kleuteronderwijs vraagt: teamwerk. Zo doorbreekt dit handboek de idee dat onderwijzen een eenzame bezigheid is, of moet zijn.
- De auteurs slagen erin om een boek te schrijven over kleuters, voor kleuterleerkrachten, zónder te verkleuteren. Integendeel. Het prikkelt, daagt uit, en zet je op scherp als professional.
- Diversiteit is hier een evidentie. De voorbeelden, de namen, de praktijken, … ademenen de samenleving as it is. Dat op zich is een verdienste.
- Last but not least: Eva en Astrid stellen heilige huisjes (regels) in vraag. Moeten kleuters echt hun hand opsteken om te antwoorden? Is dat wel fair, dat ‘samen delen, samen spelen’? Voorbij de clichés biedt dit boek inspiratie om je gedrag als leerkracht, maar evengoed als ouder, kritisch onder de loep te nemen.
Is er ook kritiek?
Nee. Behalve dan: dit is geen boek om van A tot Z te lezen. Dan word je wat tureluurs. Scrol erdoor, lees waar je oog op valt, zoek op waar je nood aan hebt, leen het uit en bespreek het. Ik overweeg om het aan de kleuterjuffen van mijn kinderen door te geven! Om nòg beter te doen waar ze al een krak in zijn: de ontwikkeling van onze jonge kinderen stimuleren, verrijken en ondersteunen.
Saskia Vandeputte
Dierickx, E. & Koelman, A. (2021). Kleuterleerkracht. Het naslagwerk voor kwaliteitsvol onderwijs. Gent: Academia Press